Kuih puasa..Kuih raya..

Hmm..pejam celik pejam celik dah nak masuk hari ke-16 kita puasa..kalau solat terawih malam semalam dah mula baca doa qunut masa solat witir..hehehe..berbalik kepada tajuk kita hari ni..kuih puasa dan kuih raya..ade ke kuih puasa? kuih raya tu biasa la dengar..^_^

 kuih puasa

Sebenarnya kuih puasa yang aku maksudkan di sini adalah kuih yang di jual di bazar-bazar ramadhan..^_^ kalau kita pergi bazar ramadhan memang macam-macam kuih yang boleh kita lihat di jual untuk juadah berbuka puasa..daripada yang biasa kita jumpa seperti karipap sehingga la yang kita susah kita jumpa pada bulan-bulan yang lain seperti kuih..kuih..kuih..(aku xtau nak sebut kuih apa sebenarnya..hehehe ^_^) tapi memang ada la kuih-kuih yang jarang kita temui pada hari-hari biasa dan hanya di jual pada bulan ramadhan..ada satu artikel daripada berita harian yang mencerita kuih-kuih puasa ni..

Hidangan tradisi hanya boleh diperoleh sepanjang bulan puasa

KEDATANGAN Ramadan mendatangkan seribu satu rahmat pada umat Islam. Kegirangan menyambut kedatangan bulan mulia ini sememangnya sentiasa meriah semeriah deretan gerai di Bazar Ramadan.

Seawal jam tiga petang orang ramai sudah berpusu-pusu menjelajah dari gerai ke gerai mencari kuih muih dan lauk pauk yang kena dengan selera masing-masing. Ada yang biasa dilihat, tidak kurang juga yang tidak pernah diketahui kewujudannya. artikel selanjutnya..

Bagi aku kalau pasal kuih puasa ni..aku suka makan murtabak(boleh kategori kuih ke ^_^)..tapi sebab aku tak rajin pergi bazar, jadi aku malas nak suruh kawan-kawan belikannya..hehehe

 kuih raya

Aku teruskan pulak tentang kuih raya..biasa la ni kan..kalau yang rajin buat kuih-kuih raya ni, masa-masa macam ni dah sesuai sangat la untuk mula buat kuih raya atau pun dah agak lambat..hehehe..ye la hari raya pun dah nak menjelang tiba, tinggal 15/14 hari je lagi ^_^..kepada yang berniaga kuih-kuih raya pula, masa-masa macam ni memang dah tak menang tangan nak buat kuih-kuih raya yang dah ditempah..

Bagi aku sendiri la kan, dah lama aku tak tolong mak aku buat kuih raya ni..sebabnya dah lama mak aku tak buat kuih raya sendiri..kalau ada orang nak buatkan kuih raya, mungkin mak aku tempah..tapi kalau tak de orang yang sudi, maka kerepek-kerepek je la jadi hidangan kepada pengunjung rumah aku pada hari raya..hehe..

kalau masa dulu, masa mak aku rajin-rajin wat kuih raya..aku suka sangat makan kuih almond london n kuih sampan..hehe..boleh dikatakan tu lah kuih raya faverat aku..

Hmm..apa pula kuih puasa dan kuih raya yang anda gemari? marilah kongsi bersama-sama pembaca blog BilikSebelah..cukup la aku melalut hari ni..jap lagi nak balik Johor..hehe..^_^

Perihal avataraang

happy go lucky person baru je nak menjinak2kan diri dlm bidang blog memblog

Posted on September 28, 2007, in Merapu Post, Pengarang, Semasa. Bookmark the permalink. 18 Komen.

  1. kuih peberet sy ialah tat nenas tp bkn mak sy buat la. tempah. mak sy pandai buat kuih tradisional je b’banding kuih2 moden ni.

    selamat hari raya utk anda~!

  2. aku ade satu teka teki..

    kuih ape yg bungkus nye di dalam,
    inti nye di luar?

    jawab.. jgn tak jawab… hahahahaha :))

  3. sedapnyerkkk-

  4. uiks, mcm iklan era kt tv tu je.. ;p

  5. @ixora: ooo..kuih tat nenas ye..kawan saya pun ada yg minat kuih 2 jugak.. ;) selamat berhari raya..

    @al-Marbawi: hmmm…2 la kuih yang al-Marbawi buat..kuih ntah ape2 je..hehehe..ade kuih mcm 2?

    @sillaturahim: kita kne mengawal nafsu terutamanya nafsu makan ketika bulan puasa ni :)

  6. hmm..kuih raya ye..kuih semperit is the best..hahahaha..
    n corn flake madu..hehe..
    en avatar..jemputla ke rumah ye raya nnti.. :)

  7. Hai rean, ajak avatar je ke? saya ni mcm mane? Isk2.. (jangan marah bro! ;-) )

  8. @rean: hmm..xyah la ajak dtg rumah kat blog ni..ade je yg nak ikut.. ;)

    @Mr.Bilik Sebelah: nak beraya jugak ke bro..jom la kit dtg rumah rean sme2..hehehe..die pun nak berkenalan dengan bro jugak.. :)

  9. @shaYne wArD mALaySia: Apa susah, raya dh nak dekat.. Kelantan xda baulu ker?

  10. @shaYnE wArD mALaySia: mintak la pada ibunda yang tersayang macam lagu raya 2 “..mintak mak kuih sepotong, saya mahu makan kerna perutt kosong…” hehehehe… ;)

    @Mr.Bilik Sebelah: xbaik ckp mcm 2..shaYnE wArD mALaySia nak berkongsi dengan kita kuih faveret die..hehe.. ;)

  11. hehe..boleh je mr.bilik sebelah nak dtg rumah rean..tp kena tya en. avatar la jln rumahnya..
    hehe..sebab dia pakar jln g rumah rean :)
    ibunda en. avatar buat kuih faveret en.avatar x tahun ni :)

  12. @rean: kalau Mr.Bilik Sebelah nak dtg rumah rean, nnt jumpe aku..aku bg map rumah die..hehehe ;) insyallah ibunda saya buat kuih sampan tahun ni.. :)

  13. Hmm..kuih almond london plak mak xwat ke..hehe..
    klu nak nnt rean suruh ibu wat kan..hehehe :)

  14. @rean: almond landon pun mak wat jugak…jgn risau..kalau nak bagi pun blh jugak.. :)

  15. @avatar aang: Amboi, chit chat romantik sakan korang yek dalam blog nie.. Hmm, wat pe nak bg map.. Kita pegi sekali la… Bru berkat!

    @rean: Nak almond london gak! Tak kan utk avatar je.. Tak aci ni.. Hmm, Rumah rean kat ne? Kalu jauh sape nk support belanja pengangkutan ni?

  16. @Mr.bilik sebelah: hehe..nak jgk ke..tgk la ye nnti..klu ibu rean wat..rean pas kat avatar..rumah rean 15 minit perjalanan dari rumah avatar..jemputla dtg :)

    @avatar aang: hehe..bagusla mcm 2..mesti lagi sedap mak wat kan..hehe..klu boleh nak rasa jgk..klu boleh la..hehe :)

  17. @Mr.Bilik Sebelah: ye la 2..jom la kita g same2..hehehe.. ;)

    @rean:hmm…nak rs dtg la rmh..jgn ckp xajak plk tau… :)

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 66 other followers

