Peliharaan…

Salam..bertemu lagi kita dalam entri baru yang aku ingin keselatanutarakan pada hari ini.. ^_^ setalah aku tenung@renungkan..aku perasan bahawa kita sebagai manusia ni ada kegemaran yang hampir sama..sedar atau tidak orang disekeliling kita gemar memelihara ‘sesuatu’..sesuatu yang mungkin kita sendiri tidak dapat dilihat oleh mata kasar.. ^_^ tetapi hari ni bukan la tujuan aku untuk berkongsi fakta berkaitan memelihara sesuatu yang tidak dapat dilihat, memelihara sesuatu yang ghaib tu bukan la perkara yang elok tetapi kadang-kala ianya mengikut tujuan seseorang juga..aku pernah dengar cerita orang-orang tua bahawa pemilik benda-benda ghaib ini memelihara sebagai pelindung tetapi kita seharusnya lebih percaya dengan yakin bahawa yang melindungi kita itu hanyalah Allah S.W.T ^_^

Berbalik kepada topik yang aku nak keutarakan hari ni..peliharaan..mengikut wikipedia.com..

A pet or companion animal is an animal kept for companionship and enjoyment, as opposed to livestock, laboratory animals, working animals or sport animals, which are kept for economic reasons. The most popular pets are noted for their loyal or playful characteristics, for their attractive appearance, or for their song. Pets also generally seem to provide their owners with non-trivial health benefits; keeping pets has been shown to help relieve stress. There is now a medically-approved class of “therapy animals,” mostly dogs, who are brought to visit confined humans. Walking a dog can provide both the owner and the dog with exercise, fresh air, and social interaction. (malas betul aku nak translate..anda semua fahamkan..faham ke?)

Jadi dalam konteks hari, peliharaan yang aku maksudkan adalah haiwan peliharaan..haiwan peliharaan boleh juga menjadi haiwan yang kita ternak untuk dijadikan sumber makanan, haiwan pekerja atau pun sekadar teman dalam kehidupan..kalau dilihat pada masa dahulu kala, datuk nenek kita ada memelihara ayam, itik, lembu, kambing untuk dijadikan sumber makanan, sumber ekonomi atau sumber pekerjaan..sebagai contoh ayam boleh disembelih untuk menjamu seisi keluarga, kerbau boleh diguna untuk membajak sawah@bendang.. ^_^

Dalam konteks masa kini, haiwan sudah kurang dipelihara untuk aktiviti ekonomi (makanan dan pertanian) tetapi lebih kepada tujuan menjadi teman kehidupan sehari-hari..haiwan dipelihara untuk dibuat bermain ketika waktu lapang, dibawa bersiar-siar atau memelihara haiwan pada masa kini sudah menjadi satu hobi..

Sama ada sedar atau tidak sebenarnya pemilik haiwan peliharaan ini mempunyai sifat yang unik dalam diri mereka..sebenarnya mereka mempunyai sifat kasih sayang dan kesabaran yang lebih berbanding orang lain..hal ini kerana, tanpa kasih sayang tidak mungkin haiwan peliharaan mereka boleh hidup dengan sihat dan ceria dan tanpa kesabaran tidak mungkin haiwan tersebut boleh hidup lama.. ^_^ seperti yang kita ketahui haiwan peliharaan akan mendatangkan kekotoran pada tempat tinggal kita, secara tidak langsung pemilik perlu berkorban masa, wang ringgit dan tenaga untuk menjaga haiwan tersebut.. ^_^

Seperkara lagi dapat meninggalkan kesan yang mendalam kepada pemiliknya..menurut wikipedia.com pemilik haiwan peliharaan akan mencapai tahap kesihatan yang paling baik kerana mereka rasa dengan memelihara haiwan peliharaan ini mampu membuat mereka tenang..mereka juga dapat berlari-lari dan membuat senaman ringan bersama-sama haiwannya..tetapi setiap yang baik ada juga kekurangnya..pemilik haiwan ini boleh juga mendapat beberapa masalah kesihatan berpunca daripada haiwan yang mereka pelihara..macam-macam la masalah kesihatan seperti asma, resdung dan kadang-kala pemilik boleh dicakar oleh haiwan mereka..tetapi ini mungkin kepada pemilik haiwan yang berbulu dan berkaki sahaja..bagi pemelihara haiwan yang tidak berkaki dan tidak berbulu mungkin tidak akan dapat masalah seperti ini contohnya ikan ^_^

ok la..cukup la setakat ni dulu..aku sebenarnya tak de pelihara apa-apa haiwan pun ^_^ tapi aku suka berkongsi maklumat tentang jiran-jiran kita yang tinggal di sebelah rumah dan sebelah bilik kita ^_^

About these ads

Perihal avataraang

happy go lucky person baru je nak menjinak2kan diri dlm bidang blog memblog

Posted on Februari 24, 2008, in Kesihatan, Khas. Bookmark the permalink. 25 Komen.

  1. Wah, I’m the 1st one to leave a comment! =p

  2. ixora : sebab kau takde keje. orang takde keje memang cam tu. hahaha.

  3. citt!.. jeles la tu. bweeekkk! ahahahhaa

    org tade keje da start cuti besok. jgn jelez ye org yg da keje tu =p

  4. @ixora: seronokkan jadi org pertama bg komen..biar je la cik ayumi 2..die xdpt bg komen pertama yg 2 die ckp mcm 2..
    hehehe ;)

    @ayumi: lain kali ready cpt2 utk bg komen ye.. :D

  5. Terkezut aku bukak BS tengok muka merah atas tu.. Nasib baik tak jatuh kerusi.. Mana taknya, tgh wat assignment, bukak BS, pooommm… kuar gambar tu! Cis… Tapi takpe, suspens skit entri ni… Hahahahaha…

  6. Aku pelihara binatang peliharaan “siber”, heheh! :mrgreen:

  7. ixora : first commenter bukan dapat hadiah ponnnn…. berlagak sehhh dgn aku. kita break la gini! huh!

  8. dulu aku bela 2 ekor kure-kure. tapi dua-dua dah mati sebab kurang kaseh sayang hahahaha – i kan busy all the time hihihi. meh. meh. sapa nak aku bela meh. confirm mati sat lagi.. hahaha.

  9. Lupe pulak nak cakap, aku jugak ada bela.. Hehehe… Bela kaktus dan bonsai.. Minat betul aku bela2 ni… Tapi tak la bela kuku, bela rambut ada jugak.. Hahahaha…

  10. @saladin convoy: ape binatang “siber” yg di maksudkan 2.. ;) autobot ke?

    @mr. biliksebelah: gamabr awal je mcm suspens..saje je..hehehehe..bukan bela..pelihara la.. :D

    @ayumi: aik..xkan nak break ckp kat sini..nnt semua org tau la..hehehehe ;) oooo..kira xde chemistry nak pelihara haiwan la ni ye..

  11. ayumi : u memang tak sayang i.. sob.. sob.. T_T

  12. huh..sungguh heba drama antara ayumi n ixora di blog ini..nnt aku tulis entri ye.. :D

  13. Hehe..bela haiwan memang best..rean ada bela cat(lanny)..
    dah dekat 4 thn lanny membesar dgn rean..
    sihat walafiat je dia..yg seronok ble mlm tdo satu katil dgn lanny..n klu dah boring study..main kejar2 dgn lanny..
    hehe..sori sume..pjg plak comment ni..excited nak cite pengalaman :)

  14. Hmm… berkemungkinan anda terlalu muda untuk mengenali Cyber Pet wahai avataraang? :mrgreen:

  15. @Saladin Convoy: Cyber Pet ataupun Tamagochi dan termasuk jugak DigiMon ke? Huh, teringat kenangan sewaktu budak2 dulu.. Best2..

  16. Correct, correct, correct wahai Mr.BSebelah.

    Ya, kita memang hampir sebaya, maka kenangan zaman bebudak kita hampir sama ya?

    Aku lak teringat Cyberpet Alien aku tu. Antara Cyberpet yang paling “canggih” pada zaman tu (sebelum kemunculan Digimon kot).

    Saja nak menambah, kalau dalam cerita² tukang sihir, istilah familiar digunakan, merujuk pada “binatang” (sebenarnya jin) yang mereka pelihara. Contohnya watak Harry Potter, antara familiarnya ialah burung hantu. Kalau dalam budaya kita ni, “hantu raya” dan “toyol” la kot, hah!

  17. wah, hantu apa itu?

  18. @saldin convoy: aku beza umur dgn mr. biliksevlah cuma 1 tahun je..xkan la aku xtau ape 2 cyberpet n tamagochi..aku pun pernah memiliki cyberpet dan 2 biji digimon :D

    @anakkawi: xtau la hantu cap ape 2..munggu capgohmeh kot.. ;)

  19. @Saladin Convoy: huh, Harry Potter.. Salah satu siri filem kegemaran ku.. memang kita sama, namun tak serupa lar.. Kuikuikui…

    @anakkawi: hantu tu, nama dia, HANGTU-AH.. Hehehe.. Just kidding..

    @Avatar Aang: Ala bro, jangan la marah.. Saladin cakap jer tu…

  20. @: mr. bilik sebelah: xde hal lah..aku xksh pun ;) avatarkan budak yang telah hilang 100 tahun lamenye ;)

  21. @Avatar Aang: Hah,betul la.. Kan ko duduk dalam ais selama 100 tahun… 100 tahun dulu mana ada cyber pet.. kan? Harharhar..

  22. @mr. bilik sebelah: btl la 2..aku mmg dah lame ddk dlm ais..sebab 2 putih ;)

  23. whenever you are proactive and also observe the doctor and
    choose a few differentalternativeproceduresyou have to tobe ready of get off
    of this nightmare roller coaster ride as soon as and additionally for every one of the.
    Often, people become that these are typically going crazy,
    although the company need in order to try to be reassured that having
    “crazy” emotions is definitely a aberration and is greatly unlike those which might be considered scientifically crazy.

    You might notice your self on guard almost all the duration, nervous of the following shock panic battle.

  24. Please let me know if you’re looking for a writer for your site.
    You have some really good posts and I feel I would be
    a good asset. If you ever want to take some of the load off,
    I’d love to write some articles for your blog in exchange for a link back to mine.
    Please shoot me an email if interested. Regards!

  25. What’s up, this weekend is good designed for me, because this
    occasion i am reading this fantastic educational post here
    at my residence.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 66 other followers

%d bloggers like this: