Pemandu kereta kuda dan tuannya..

 

 kuda kereta

Hmm..aku terpanggil hari ini untuk menulis entri baru..^_^ Apa yang aku nak tulis hari ni berkaitan kehidupan kita juga..apa kena-mengena kereta kuda dengan zaman sekarang ye? hehehe..sebenarnya ada kaitannya kalau anda semua tak perasan..

Kisah ini sebenarnya daripada pensyarah aku..aku ceritakan kepada anda semua kerana aku rasa memang aku ceritakan pada semua orang..^_^ pensyarah aku tu cerita la tentang pemandu kereta kuda dengan tuannya ni, masa dia bercerita tu sebenarnya takde kaitan langsung dengan apa yang dia ajar..aku cukup hairan la..tapi aku tetap cuba amik pusing juga apa yang dia cerita tu..selepas dia dah habis cerita dia tanya kat semua pelajar..soalannya macam ni..”percaya tak anda bahawa si pemandu kuda tadi seorang ulat buku di kala dia belajar, manakala tuannya tadi hanya seorang budak nakal yang pandai berkata-kata untuk melawan guru di kala waktu dia belajar?”..anda percaya tak dengan kenyataan ini..kenyataan ini memang benar..

ulat+buku

Sebenarnya aku nak nyatakan di sini bahawa tak semestinya kita ni hanya sekadar bergantung kepandaian kita dapat berjaya..terutama sekali profesion yang memerlukan kita mahir dalam banyak kemahiran seperti profesion perguruan..daripada cerita tadi, pemandu kereta kuda@ulat buku tu cukup pandai..tetapi kenapa die hanya menjadi pemandu kereta kuda? jawapannya pemandu kereta kuda@ulat buku itu takde kemahiran berkomunikasi yang baik menjadikan dia hanya layak menjadi pemandu kereta kuda..nampak la kita di sini walaupun tuan tadi nakal dan kurang pandai ketika waktu sekolahnya, tetapi dia dapat berkomunikasi dengan baik..secara tak sengaja dia dapat juga menjadi tuan kepada pemandu tadi dengan kemahiran yang dia ada..

Seharusnya sebagai seorang pelajar kita tidak sepatutnya hanya menjadi ulat buku, tetapi kita wajar meningkat kemahiran dalam diri kita juga..kita boleh bersosial..dengan bersosial tu secara tidak langsung dapat meningkatkan kemahiran kita dalam berkata-kata dan macam-macam lagi kemahiran..^_^sesungguhnya kejayaan manusia itu ada di mana-mana..tidak terbatas kepada kepandaiannya sahaja..

Sekian sahaja entri aku hari ini, aku tulis post ni sebab nak naikkan semangat teman-teman aku..semalam baru keluar keputusan MUET..jadi yang kurang berjaya tu janganlah berpatah hati..cuba lagi kerana kejayaan anada ada di mana-mana..entri ni juga khusus kepada bakal-bakal guru seperti aku..kerana kita sebagai guru tidak terbatas kepandaian kita hanya kepada ilmu sahaja tetapi segala kemahiran-kemahiran lain juga kita harus pandai..barulah kita boleh berjaya..^_^

About avataraang

happy go lucky person baru je nak menjinak2kan diri dlm bidang blog memblog

Posted on Julai 16, 2007, in Ilmu, Merapu Post, Pendidik @ Pendidikan. Bookmark the permalink. 4 Komen.

  1. Mr.Bilik Sebelah

    Huh, betul jugak..
    Hmm, macam dalam iklan petronas yang kuar kat TV3 la.. Bukan kita perlu pandai dalam pengetahuan asas pelajaran sahaja, tapi anda perlu juga aktif dalam ko-ko.. Macam pidato, pengakap, dan sukan (macam dalam iklan la)..
    Dan insyaALLAH, jika anda usaha, anda akan berjaya..

  2. @Mr.Bilik Sebelah: itu la yang kita mahu skrg ni..bukan sahaja pelajar yg pandai dlm pelajaran sahaja tetapi dlm smua aspek yg lain juga..
    kejayaan anda ada di mana-mana🙂

  3. kamu dari malaysia?

  4. @dmruli: ya..kami dari malaysia..kenapa en. dmruli?

Tinggalkan Jawapan

