Tegang?

Stress
Pic: http://www.syntonium.com

Anda rasa tegang sekarang ni?

Anda rasa anda sedang mengalami tekanan jiwa?

Anda rasa lemah je nk wat keje?

Anda rasa hati anda tak tenteram?

Jika ya, tahniah, anda sedang mengalami ketegangan JERI (Jasmani, emosi, rohani dan intelek)..

Ketengangan pada emosi dan rohani kita boleh memberi impak buruk kepada diri kita, dan ada yang boleh membawa kepada kes2 bunuh diri..

Jadi, sebelum terjadi ape2 yang buruk pada diri anda, saya syorkan beberapa “ubat” khas buat pembaca blog ni..

1. Bacalah Al-Quran dan mengharapkan keredhaan-Nya.
2. Solat
5 waktu sehari semalam. Jangan tangguh!
3. Berpuasa.
– Sebagai umat Islam, kita hendaklah sentiasa memohon kepada-Nya. Kerana, setiap kesusahan (hati yang xtenteram) yang kita rasa ni, adalah atas dosa lampau kita. Jadi, kembalilah kepada ALLAH, semoga anda berasa aman dan damai.

Ada juga cara lain (terutamanya kepada bukan Islam) untuk mengatasi penyakit ini..

4. Rajin2 lah tengok cerita yang menghiburkan. Contohnya kartun.
– Cerita yang menghiburkan dapat membantu kita supaya bertenang melalui ketawa. Apabila kita ketawa, secara semulajadi ketegangan pada diri akan berkurangan.
5. Incubation! Lari sebentar dari perkara yang anda rasa tertekan.
– Jika kita rasa tertekan dengan kerja (assignment) yang ada, adalah baik kita lari sebentar dari kerja tersebut.. Tenang kan fikiran.
6. Beriadah dan berhobi.
7. Tukar – tempat duduk, tempat tidur dan tempat buat kerja.
8. Tidur secukup rasa. – bukan berlebihan
– Tidur yang cukup dapat mengembalikan tenaga (pada badan dan otak) sekali gus dapat memberi kita kekuatan melawan ketegangan yang dihadapi.
9. Pergi berurut.
– Urutan dapat menenangkan badan kita yang keletihan akibat ketegangan.

Hmm, segala tips2 ni aku dapat dalam masa menulis post ni, mungkin korang ada yang nak tambah ape2?

Ape yang korang lakukan semasa tertekan?

Posted on Julai 26, 2007, in Ilmu, Merapu Post. Bookmark the permalink. 14 Komen.

  1. menjerit sambil menyamar orang gila

  2. hmm..tertekan=stress=pressure kan..biasanya aku akan menghisap rokok untk melegaakn tekanan..its true me..🙂

  3. Hmm..soalan ni ditujukan utk sume..betul ke smoking 2 dapat melegakan tekanan??????????????????????????????????

  4. avataraang…x elok isap rokok…

  5. Mr.Bilik Sebelah

    @rean: Control rean, jangan marah avatar.. Dia masih budak2, xtau mana yg baik mana yg buruk.. Hehe.. Jgn marah avatar..

    @Josh Groban: Betul tu josh, marilah kita sama2 nasihat avatar ni..

  6. wah..mcm ni aku xnak tls ape2 komen lg la..aku nak mnegundur diri drpd blk sebelah……………..

  7. Mr.Bilik Sebelah

    @avataraang: Ala bucuk2, jgn la mcm ni..

  8. aku kongsi dgn anda smua ape yg aku wat..xde pun mintak komen tentang ape yg aku wat utk hilangkan tension..sedey btl aku……..

  9. Hmm..sy mintak maaf atas persoalan saya di atas..
    sy dah kucar kacirkan blog ni..hmm..arif…….sy mntk maaf..
    hmm..lps ni sy xkn lawat lg blog ni..thankz mr. bilik sebelah..saya puji usaha anda buat blog ni..sy mintak maaf sekali lagi..
    Assalamualaikum………………………………………………….

  10. TEGANG?????

  11. Mr.Bilik Sebelah

    @avataraang: yela, tau la nk kongsi, tapi jgn la ckp yg ko ni bergantung sgt pada rokok.. Sian rean, dia nak ko sihat.. Haha..

    @Rean: ala rean, xleh pujuk ni, kang ada orang marah.. Xpe2, nanti sy suruh avatar pujuk.. ok? Jgn la tinggalkan blog ni.. Seday.. Isk3..

    @Synergy9890: Haa.. TEGANG.. T.E.G.A.N.G.. Kenape? Tak percaya?

  12. hmm..aku xckp aku bergantung pada rokok pun..aku ckp waktu tension je..
    kadang2 kalau xde rokok , aku lpskan tension dgn cara lain..aku mintak maaf atas ape kesulitan yg berlaku..rean, jgn la tinggalkan blog ni ye..komen anda amat dihargai..😀

  13. ape sudah jd kt sni?
    tegang?
    rileks la beb…

  14. @zieziezirafah: Memang post ni tajuknya TEGANG, tapi x sangka tukang komen akan berasa tegang jugak.. Adalah lebih baik, yang mengalami keTEGANGan itu (anda tahu sape dan sape) ikut lah tips2 yang sy berikan di atas.. ok? Rasa bersalah la ziezie sbb sy lah punca sume ni.. Sume sbb post ni tajuk TEGANG.. Sekali TEGANG betul2..

Tinggalkan Jawapan

