Mari belajar english

Salam dan selamat sejahtera kepada blogger-blogger sekalian..aku mintak maaf kerana dah lama tak update blog ni..masa memang Allah kurniakan kepada kita 24jam satu ahri, aku bersyukur kepada Allah kerana memberi waktu yang cukup tetapi oleh kerana kekangan tugasan pula aku terpaksa mengabai@melepaskan sebentar blog ni..cuti tahun baru cina aku tak dapat juga update blog ni sebab kat rumah aku tak de internet la..hehehe.. ^_^ kepada yang menyambut tahun baru cina aku ucapkan hepi belated chinese new year..kepada sesiapa yang dah menyambut atau bakal menyambut hari lahir aku ucapkan hepi belated@futured birthday..hehehe ^_^

ok..tajuk yang aku ingin bincangkan hari adalah bahasa inggeris@English language..kenapa tiba-tiba aku nak menulis berkaitan bahasa inggeris ni..dan kenapa pula aku tak tulis berkaitan kepentingan bahasa Melayu..aku sebenarnya bukan bais kepada mana-mana pihak cuma aku melihat bahasa inggeris penting pada masa kini..sehinggakan apabila wordpress.com menukar bahasa penghantar dalam dashboard@papan pemuka kepada bahasa Melayu pun kita boleh ketawa sendiri.. ^_^ sebenarnya bahasa inggeris banyak pengaruhnya di dalam dunia..

Walaubagaimanapun aku tak bermaksud kita perlu tunduk kepada kuasa-kuasa besar yang menggunakan bahasa inggeris dalam kehidupan seharian mereka..aku cukup tertekan sebenarnya disebabkan aku pelajar jurusan matematik yang menggunakan bahasa penghantar bahasa inggeris, mata pelajaran yang tidak berkaitan pun kena belajar dalam bahsa inggeris contohnya Falsafah Pendidikan Di Malaysia@ bahasa inggerisnya Philosophy in Malaysia education..dah la hapir semua bahan yang digunakan dalam bahasaMelayu dan belum ada lagi rujukan yang disediakan dalam bahasa inggeris..baru-baru ni aku ditugaskan untuk menyiapkan tugasan berkaitan laporan-laporan yang ada kat Malaysia berkaitan pendidikan..korang semua tau tu subjek sejarah yang aku tak minat.kita dulu kat sekolah menengah mana ade belajar sejarah dalm bahasa inggeriskan..masalah yang aku hadapi adalah mencari bahan..jalan terahir yang aku wat adalah menterjemahkan bahan bahasa Melayu kepada bahsa inggeris..

Sebenarnya tanpa bahasa inggeris kita juga boleh maju sebagai contoh negara Jepun..walaupun kita pelajar dari Malaysia, apabila kita hendak belajar di Jepun kita harus mempelajari bahasa Jepun kerana semua pengajaran mereka menggunakan sepenuhnya bahasa Jepun kecuali bahasa inggeris..yang penting disiplin kita untuk belajar.

Oklah aku tak nak geram-geram dan tension-tension..aku nak kongsi dengan anda semua satu video dari youtube.com..tengok orang jepun belajar bahasa inggeris..versi lawak la ni.. ^_^

About avataraang

happy go lucky person baru je nak menjinak2kan diri dlm bidang blog memblog

Posted on Februari 12, 2008, in Merapu Post, Pendidik @ Pendidikan, Video. Bookmark the permalink. 11 Komen.

  1. 100 = Ten, Ten, Ten, Ten, Ten, Ten, Ten, Ten, Ten, Ten… Hahahahahaha…

  2. @Mr. Bilik Sebelah: adik aku tengok video 2 gelak xberhenti2..hehehe..tapi aku lg suke tgk reaksi muka tukang baca 2..๐Ÿ˜€

  3. Betul2.. Memang.. Muka blur je.. Hahahahaha… Macam kita nak belajar English time bebudak dulu ar..

  4. ish3..keras tul la lidah org jepun ni..hehehe..๐Ÿ™‚

  5. I’ll come back later!

  6. hmm.. tak paham la. apsal ade yg kene pukul? tapi mmg kelakar la.. lidah diorang keras btol. huhu

  7. gile btol….ten ten one=21 muahaha

  8. @mieka90: sebenarnya btl la 2..ten ade 2 kali jadi ten ten..hehehe๐Ÿ˜‰

  9. bahasa inggeris ni penting tapi sistem pendidikan malaysia sebenarnye bagus.. terapkan bahasa inggeris dari awal..atleast tak la cam kat jepun.. susah tau nak cakap dgn dorg.. BI dorang cam dak sek ren

  10. eeeee kalau cam tu belajar takut lah, tidak betul menybut kena rotan sakit lah

  11. @ishan: Tu di Jepun., kita di Malaysia.. mana ada mcm tu..

Tinggalkan Jawapan

