fikir sikit ye..

Selamat bertemu kembali..kali ni bukan nak tulis@meluahkan perasaan macam entri sebelum ni.. ^_^ hari ni nak cerita benda-benda yang relax-relax  je.. ^_^ aku ada terbaca satu artikel masa cuti hari tu..ni pun setalah aku selongkar PC abang aku yang dia tinggalkan kat rumah..tak de niat pun nak cari apa-apa cuma kebetulan aku terjumpa artikel ni..aku rasa benda ni cuma benda yang mudah je..tapi kita kena fikir secara teliti..kalau tak kita akan wat andaian yang tak betul..ok aku tak wat artikel sendiri panjang..aku nak anda semua renungkan artikel ni.. ^_^

 renugkan

Dalam artikel ni terkandaung 3 soalan..anda semua cuba baca dulu dan jawab dalam hati @fikiran soalan-soalannya..lepas tu baru baca jawapan yang dah disediakan..

Soalan Pertama: Anda meyertai satu pertandingan lumba lari.Anda berjaya memintas orang yg dalam kedudukan tempat kedua.Sekarang anda berada dalam posisi tempat ke berapa?

Soalan Kedua: Jika anda memotong orang terakhir, anda akan berada pada tempat keberapa?

Soalan Ketiga: saoalan berbentuk kira-kira@meggunakan ingatan: Kira dalam kepala anda sahaja, jangan guna kalkulator atau kertas..Ambil 1000 dan tambah 40 padanya. Sekarang tambah lagi 1000. Lepas tu tambah 30. Kemudian tambah lagi 1000. Lepas tu tambah 20. Kemudian tambah lagi 1000. Akhir sekali tambah 10.

sekarang dah ada jawapan yang bermain-main@berlegar-legar dalam hati@fikiran anda ^_^ ok ni la skema jawapan yang aku dapat..

Jawapan Soalan Pertama: Jika anda jawab tempat pertama, anda silap. Jika
anda  memotong peserta yg tempat kedua mestilah anda ambil alih tempatnya sebagai tempat kedua dan dia jadi tempat ketiga. …heh heh heh…

Jawapan Soalan Kedua: Jika anda menjawab tempat kedua terakhir, sebenarnya anda silap lagi.. ^_^ Mana boleh potong orang yg berada dibelakang sekali dipotong? Macam mana anda boleh berada dibelakang orang paling belakang sekali..kecuali kalau orang yg nombor satu dah sampai belakang orang terakhir dalam satu pusingan.

Jawapan Soalan ketiga: Adakan anda dapat 5000?..Macam betul..Nanti dulu, jawapan sebenar ialah 4100. Tak percaya ambil kalkulator dan kira. Sebenarnya otak anda dikelirukan oleh turutan desimal tadi. Otak anda secara pantas melompat kan desimal tertinggi daripada puluh (40 + 30 + 20 +10) ke 1000 bukannya 100.

kalau sesiapa yang menjawab dengan betul tahniah..tapi yang jawab tak berapa betul tak pe..cuba fikir ape kesilapan anada..have a nice day ^_^

About avataraang

happy go lucky person baru je nak menjinak2kan diri dlm bidang blog memblog

Posted on Februari 15, 2008, in Merapu Post, Renungan. Bookmark the permalink. 11 Komen.

  1. Cheese.. semua saya jawab tak kena! ahahaha

  2. Alahai, soalan2 ni dah lama dah aku kene.. Jadi dah tau lama dah.. Tapi xpe,orang lain tak tau.. Hehehehehehe.. Bagus bro.. Teruskan bagi teka-teki.. Baru mencabar…

  3. Huih… betul la jawapan aku yang aku pikir… semua betul… huhuhuhuhu..

  4. haah laa.. puas telek tenung & renung soalan ketiga tu.. br dpt jwpn mlm ni! hahaha. otak da berkarat agaknya lama tak kira-kira.

  5. @kipp: bagus la kalau semua jawapan anda tepat..menunjukkan fikiran anda tajam..😉

    @ixora: xpe la..aku pun terkena jugak hr 2..hehehe😉

  6. huwa.. syia pening baca (mungkin sebab baca kul 5.30 pg..otak mamai lagi)

  7. hehehehhehehe semua salah.🙂

  8. Bagus bagus, aku pun jawab salah jugak. Nak kena asah dulu kasi tajam.

  9. @syia: patutnye binatang ni kena baca time2 kita btl2 bersedia utk berfikir..hehehe..😀

    @KNizam: xde hal la..aku pun tersalah jugak mula2😉

    @Mr Ah Fa: pakai btu asah yg terbaik pnye tau..🙂

  10. @ixora: tag lagi ye..nnt aku wat la yerk..huhuhu..😀

Tinggalkan Jawapan

