Semoga hidup ku lebih berguna

 

Selamat sejahtera kepada semua pengunjung biliksebelah.wp..hari ini aku sekali lagi diberi kelapangan untuk menulis satu entri baru..idea untuk menulis ni timbul selepas aku membaca majalah Alwan yang boleh di download secara percuma dari blog saladin convoy.. ^_^

Baiklah apa yang menarik perhatian aku sehingga kau ingin menulis dalam entri pada hari ini..aku rasa kita semua dahulu pernah belajar tentang ini..kita diajar untuk menyenaraikan kegunaan sesuatu benda..benda yang aku maksudkan di sini adalah pokok kelapa..pokok kelapa sungguh berguna sehingga tunas pokok kelapa dijadikan logo bagi Pramuka (pengakap Indonesia)..ini bermaksud tunas kelapa yang di bawa air walau ke mana sahaja, ia akan tumbuh dan akan berkhidmat di tempat barunya..

 

Di sini aku senaraikan beberapa kegunaan pokok kelapa:

  1. Daun boleh digunakan untuk dibuat ketupat, dan pada masa sekarang daun kelapa dibuat membungkus otak-otak..
  2. Lidi kelapa boleh digunakan untuk membuat pencucuk sebagai contoh pencucuk satay..
  3. Batang kelapa kalau di tebang jual pun boleh ada harga.. ^_^
  4. Buah kelapa:sngat bernilai..air boleh diminum bagi kelapa muda, santan boleh diambil bagi kelapa tua..dan kini minyak kelapa dara merupakan sesuatu bahan komersil..

Itu mungkin kegunaan pokok kelapa secara dasarnya..banyak lagi yang boleh kita peroleh kalau kita spesifikasikan kegunaannya..kita mungkin boleh tulis kegunaan pokok kelapa dengan tanpa berfikir panjang..persoalnnya bolehkah kita menulis kegunaan diri kita secepat dan semudah kita menulis kegunaan pokok kelapa tadi? renung-renungkanlah ^_^

About avataraang

happy go lucky person baru je nak menjinak2kan diri dlm bidang blog memblog

Posted on Februari 26, 2008, in Renungan. Bookmark the permalink. 17 Komen.

  1. wow! gua first. hahaha. gua suke bile ixora blah. makna nye gua first. hahahahahahahahaha….

  2. Pokok kelapa yek… Hmm, benda yang selama ni berguna pada kita, namun dah jadi sifat manusia, tak pernah nak hargai mahupun ingat sumbangan2 nya.. (apa yg aku merapu nie..)

    Ape pun, semua benda ciptaan Illahi ada kelebihan dan hikmah kejadian tersendiri.. Kan bro?

  3. @Ayumi: Cis, baru je nak jadi yang first.. Tau2 second dah.. Cepat betul Ayumi ni… Boleh catat dalam buku Rekod Bilik Sebelah dah ni… Hehehehe…

  4. hahahaha. bilik sebelah pun kalah dengan gua. gua tekan button submit comment lebih pantas dari lu. hebat bukaaaan? hahahaha…

  5. Ayumi : Ceh. Tak sempat gua blah you dah take over jd 1st commentor! INI TIDAK ADIL..!! =p

    mr BS : Oooh.. kalo Ayumi, awak nak catat dlm buku rekod BS ye? sy 1st awk tanak catat pn. huh, nak majuk la cmni! hukhuk

    avatar : err,ni entri awk ke? x sempat nk baca pn.. sibuk nk komen je. ekeke. nnt sy khatam pas sy blk sini k😉

  6. @Ixora: Ixora jugak akan diletak dalam buku rekod BS sebab bg komen bnyk2 kat sini… hah, puas hati? =-) Jangan merajuk lagi yek…

  7. ele. biar la dia merajuk.. orang ngade-ngade memang selalu macam ittew.. hahaha..

  8. Macam-macam hal… Dah macam nak beli santan kelapa lak..
    berebut rebut.. huhuhu…. hai kelapa…………
    salam tuan rumah… terima kasih kerana add.

  9. @ayumi: tahniah anda telah mengalahkan ixora😉 bukan biliksebelah kalah, tapi ayumi yang menang😛 ayumi hgn la gaduh dgn ixora😀

    @mr. bilik sebelah: btl 2..orang sering lpe..😉 bro terkalah skit je dgn ayumi😉 nak wat buku rekod biliksebelah ke..bgs jugak 2😀

    @ixora: xpe..ji tgglkan tapak di sini..

    @alhaddad: mereka mmg bgitu..berebut2 sementara stok masih ada😉 w’salam..sama2..xde hal lah..😀

  10. air kelapa juga banyak diguna dalam membuat kajian kultur tisu, salah satu teknik dalam bioteknologi…

    bagaimana? senang sahaja, air kelapa itu dimasak bersama agar2, ditambah hormon2 serta bahan2 kimia seperti auksin, magnesium, zink, dan serba sedikit yg aku tak berapa ingat,

    kemudian dibiarkan mengeras di dalam bekas kedap udara setelah dipanaskan selama 30 min pada suhu 121 darjah,

    cara guna? taruk sahaja potongan kecil daun di atas agar, dan situtup kembali, tunggulah 2-3 hari hingga seminggu, pasti nmpk akar dan pucuknya…

    p/s: itupon jika segala teknik dan persekitaran benar2 bersih agak bekas itu tidak tercemar..

  11. Hmmm… Orang India suka pecah kelapa… Mungkin itu salah satu kegunaan kelapa… huhuhu

  12. @kipp: btl 2..kegunaan kelapa mmg sng nak fikir..tapi aku nak korg senaraikan kegunaan diri korg😉

  13. kegunaan diri saya? errr…. *sambil garu kepala utk cuba berpikir apa kegunaan diri sendiri*

    ~ketinggian – selalu dijadikan mangsa utk lekat something di tmpt tinggi dlm dorm masa kt asrama dolu2.

    ~lagi? ntah..
    hehehe

    p/s~esok brp aribulan eh?😉

  14. hiten_mitsurugi

    salam…

    gua dapat tahu, mu sambut b’day ke 21 on 5 march..

    aku datang ni nak wish epi b’day.. moga Al;ah merahmati hidup awak..

    maaf, gua bukan selalu kunjung blog awak.. moga berjaya dalam hidup!!

  15. @ixora: bagus la tu..kurang2 ade juga kegunaan diri sendiri untuk org lain😉 .. esok tanggal 05/03/08, hari rabu..😉

    @mr. blik sebelah: betul 2😉

    @hiten_mitsurugi: belum lagi la..baru nak wat surprise😀

  16. pohon yang serbaguna,,,,,

Tinggalkan Jawapan

