Do.It = D.U.I.T

Assalamualaikum dan salam Ramadhan..

Err.. Dalam post ni aku nak ambik kesempatan, nak ucapkan Selamat Hari Jadi istimewa kepada Mr. Avatar Aang kita.. Our BS second admin.. Sebenarnya aku tak tahu besday dia bila.. Tup2 tgk blog cik ixora, ada la pulak special entri hapy besday buat dia.. Sory bro.. Kalu aku tahu, memang aku buat entri lagi special buat ko.. SERIUS!!!

Err.. Berkenaan dengan Mr. Avatar Aang kita lagi, kebelakangan ni aku selalu terserempak dengan adik aku sorang ni.. Tapi nape ntah dia tak tegur aku, aku tak tegur dia.. Pandang jer.. Nape bro?? Ada masalah?? Or lapar sebab puasa?? Hehehehe… Gurau ja.. Kalau ada ape2, bersaksikan pembaca entri ni aku mintak maaf zahir dan batin ek..

Ok, enough on my adik sorang tu, kembali pada tajuk kita diatas.. “Do It = Duit”.. Erm, memula aku nak cerita macam mana aku dapat idea pasal tajuk entri kali ni.. Semuanya atas entri fotopages kawan aku.. Dan jugak dalam cerita Upin dan Ipin.. Pasal puasa kerana duit..

Errm.. Ce korang tanya diri korang sendiri, selalu ke korang buat kerje dengan niat untuk dapatkan duit? Kalu mencari nafkah lain le.. Ce kalu dalam bab puasa ke, tolong orang ke.. Adakah korang buat semua tu untuk dapat upah je?

Aku tak nafikan, kecik2 dulu aku memang totally mcm tu.. Hehehe.. Satu hari puasa, ayah aku bagi singgit.. Puasa penuh dapat Rm30.. Kira banyak tu untuk budak2.. Haha.. Aku puasa hanya kerna duit, tu masa umur 8-10 tahun la.. Dah besar niat aku dh lain.. Dan kalu mak aku suruh pergi kedai, pergi beli barang ke, aku mesti mintak upah.. Wawawawa.. Do it for duit..

Sekarang pun dah ada “no money, no talk”.. Tak da duit, tak da la nak tolong.. Hehehe.. Serius.. Bukan semua orang yang bagi benda free2.. Lebih2 lagi kalu kita tengah pokai.. Nak pakai duit.. Ada je peluang, takkan lepas punye..

Errm.. Berkenaan dengan cerita di TV lagi, cerita Ta’in yang disiarkan di TV3.. Pasal seorang mamat yang baik hati, menolong orang tanpa berharapkan upah.. Dapat upah, alhamdulillah.. Masalahnya sekarang, masih ada lagikah orang macam tu? Korang macam mana?

Aku rasa korang faham apa yang aku nak sampaikan.. Malas nak tulis panjang2.. Bukan dapat duit pun.. Hehe.. Korang pun tak nak bace..

Ok lah, sampai disini sahaja.. (“,)

Akhir kata, renungkan lah kata2 hikmat dari kawan aku, (Ariey):

“Tapi tanpa kita sedari, kehidupan kite sekarang terlalu mementingkan duit.ramai yg begitu taksub mengejar kemewahan dan kekayaan sehingga mengabaikan erti kebahagiaan dalam kehidupan kite… ramai anak2 yang terabai dan kurang kaseh sayang dek kegilaan ibu bapa yang telah dirasuk nafsu inginkan DUIT…jadi kepada kawan2 semua ambil sedikit masa sewaktu berehat untuk berfikir sejenak, adakah DUIT mampu memberikan kebahagiaan yang mutlak kepada aku di dunia dan akhirat???”

Posted on September 14, 2008, in Merapu Post, Renungan. Bookmark the permalink. 8 Komen.

  1. apa jadi dgn kalian? gaduh ke?😯

  2. @ixora: gaduh? Err.. Mana ada.. Ntah le, dia penat ko wat assignment..

    Kot2 sy ada tersalah kata ker.. Mana la sy tahu..

  3. @!x0r@: xde la..kitorg baik je la..saje2 je aku wat mcm 2..hehehehehe..kita kan kawan baik, kan bro kan..hehehehe…terimas kepada ixora kerna membuat special post pada aku..terharu aku..

  4. ingatkn korang gaduh.. huhu..

    maaf ye avatar,entri tu saya buat ringkas gila sbb saya busy time tu.

  5. wex de tgk citer spongebob psal dia wat burger ber-kaler.. pastu byk sgt duet untung pastu bley lak spongebob ngn patrick tue pi sedekah berbaldi2 duet kat makhluk laut kat ctue… betape tak bermakne nye duet tue kat dorang… hahahahahah… de kaitan tak rse nye citer nie ngn entri nie.. hihihik..

    tuk en AvatarAang.. hpi bday.. moga murah rzeki… bhagia dunia akhirt…

  6. duit? do it for duit? hoho.. bernasnya topik ni.

    saya rasa skang ni saya buat sesuatu sbb nk dapat duit sebab macam kata pepatah; money is not everything but everything need money.

    tapi ada jugak perkara yg saya buat bukan kerana duit. cth terdekat : berblog. cth ke-2 terdekat : beri kad raya. walaupun ianya menghabiskan duit.. tapi setahun sekali je kan🙂

  7. @wexeeda: thank 4 the wish😀

    @!x0r@: betul 2 cik ixora😉

  8. @wexeeda: huhuhu.. ya.. sponge kuning tu buat bukan kerna duit.. Ikhlas.. Kaf. Ba. Ro. Kaf. Alif. Ta. Nun.

    @ixora:yeke xbuat kerana duit.. Kalu orang bagi duit, ambik x? wawawawa…

    @avatar: amboi, pendek nye komen..

Tinggalkan Jawapan

