Aku dah agak dah…

‘Khamis ni, kita buat ujian kecergasan’ kata-kata ringkas yang terpacul dari Micheal, lecturer subjek Jasmani dan Kesihatan. Sejurus tu budak-budak mula bersoseh-soseh kat belakang. ‘Ok, kita akan buat ujian lompat jauh, bergayut, bla…bla…Semua ni akan diambil markah dan merupakan 30% daripada markah akhir subjek’ sambung Micheal lagi. Dalam hati kecik aku berkata ‘aduyai, mau kena buat training kalau nak dapat markah baik untuk subjek ni’. ‘Ujian kemuncak lain tak bukan lari 2.4 km bawah 12minit’. ‘Alamak, ni lagi sakit. Kalau tak train aku pasti catatan masa terbaik aku akan jadi 15minit paling cepat’ getus hati kecik aku lagi. Nak tak nak training kena dijalankan.

Petang tu jugak aku turun tasik per***s*** buat training. Hari ni aku cuba push sebab tak banyak masa nak training. Untuk ujian khamis ni, cuma hari ni dan esok je boleh train. Tapi untuk lari 2.4 km ada la 3 minggu lagi. Habis jogging 1 round setengah + 1 round setengah berjalan itikpantas. Alhamdulillah selesai training sikit(tak la train pun sebenarnya) untuk hari ni.

Malam tu lepas mandi dan solat maghrib, kesakitan yang aku dah agah akan berlaku memang berlaku. Kesakitan tu terserlah terutama masa solat tadi. suara hati berkata ‘aku dah kata, tak yah training. Sekarang dah sakit sape yang susah, khau jugak. Ulang suara, KHAU jugak’. Peh c*l*k* punya hati jahat. Aku buat semua ni kerna nak dapat markah baik tau. Jangan nak hasut-hasut aku pulak supa tak melakukanya. Dengan hati yang cekal, aku meneruskan usaha ku. 3 ujian dah selesai, 3 lagi belum beserta dengan lari 2.4 km.

Tu la aku yang dah lama tak bersenam dan bersukan. Mau setahun juga aku asyik besarkan perut dan bontot je. Aku bukan tak nak bersukan dan bersenam cuma masalahnye 1 je, aku dah tau akan rasa kesakitan pada otot-otot yang baru nak pecah dara semula. Dulu aku berhenti sebab kesibukan kuliah setaiap hari. Memang makan 3 hari nak pulih semula. Tapi kalau dah pecah tu, kena la teruskan bersenam dan bersukan. Sekurang-kurangnya untuk mengekalkan kondisi otot tu atau untuk tambahkan lagi kekuatan otot kita.

Aku penah la dengar orang cakap, kalau kita mula buat sesuatu kita akan dapat 2 persaan sama ada seronok atau sebaliknya. Yang pasti orang akan ingat semua seronok atau tak sampai bila-bila. Benda ni ada betulnya jugak contohnya kita baru first time nak naik benda alah yang jatu laju-laju kat Genting. kita mungkin cuma rasa takut skit je sebab belum penah naik. Lepas dan naik kita tau rasa takut benda tu macam mane. next time kita g genting lagi, nak naik benda tu la masa tu kita dah bukan takut sebab first time naik tapi kita rasa takut sebab kita dah tau macam mane takutnya naik benda tu.

Moral of the story, when we already start something we cannot stop but continue doing it until done. hehehe^_^

***sekian***

About avataraang

happy go lucky person baru je nak menjinak2kan diri dlm bidang blog memblog

Posted on Januari 22, 2010, in Kesihatan, Semasa. Bookmark the permalink. 14 Komen.

  1. hehehe..otot pun ada pecah dara ye..hiperbola ayat tu..hehe..tp rean xsetuju pasal naik bnd terjun kat genting tu..sebabnya rean masih takut lagi nak naik..hehe🙂

  2. hak2..tue laa malas lagi senam….cbe contohi saya,azam taun nie adalah Tasik Permaisuri setiap minggu….huhu

  3. hehehe…rean tau tu…rasa sakit lepas berlari..oh…kira klu sakit tu otot tu pecah dara la ye..hehehe😛

    zahra : hehehe…wah…semangat…bagus2…azam akak tahun ni nak cari ais krim kat tasik..mana2 tasik la..hehehe🙂

  4. ada plak rean yg kena…rean baca ape yg tertulis kat atas tu je..hehehe🙂

  5. huhu…0k2…xckp lg la…gurauan je..jgn amik hati ye😦

  6. “Petang tu jugak aku turun tasik per***s*** buat training. Hari ni aku cuba push sebab tak banyak masa nak training.”

    motif nak letak asterik sign? haha

  7. huk3…uji minda

Tinggalkan Jawapan

