luahkan ‘ayat-ayat cinta’ anda dengan berhemah

semua orang pasti pernah kena tegur…tipulah kalau anda mengatakan bahawa anda x pernah kena tegur….marah,nasihat dan sebagainya merupakan salah satu cara normal untuk menegur tapi kali ini,saya ingin bercerita dengan salah satu cara menegur orang yang saya anggap tidak bermoral sama sekali iaitu menegur kesalahan dengan cara memalukan orang yang kena tegur atau dalam erti kata lain,menjatuhkan maruah orang yang ditegur…

setiap insan yang hidup dimuka bumi ini pernah melakukan kesalahan dan kesalahan itu kadangkala menjadi satu pengajaran untuk mereka tidak melakukannya lagi…ya betul memang menjadi satu tanggungjawab untuk setiap manusia saling tegur-menegur…tp masalahnya,pernahkah mereka berfikir bahawa cara mereka mengur kesalahan itu merupakan satu perkara yang salah?dan adakah mereka berfikir perbuatan mereka itu itu dalam pada masa yang sama menjatuhkan air muka orang tersebut dan akhirnya mewujudkan perasaan dendam dihati orang yang kena tegur?Fikir-fikirkanlah sebelum menegur.

Menegur kan ada banyak caranya.Jikalau anda seorang pemikir yang baik,mesti anda akan elakkan menegur seseorang dengan cara menjatuhkan maruah mereka.Anda mesti akan memikirkan pro dan kons sebelum anda meluahkan ‘ayat-ayat cinta’ dari anda supaya orang itu boleh berubah dan hasilnya nanti,Insyaallah orang itu akan berubah dan pada masa yang sama tidak akan berdendam dengan anda.

Selalunya,menegur dengan cara menjatuhkan maruah seseorang ini berlaku dikhalayak ramai.Antara cara menegur jenis ini yang saya pernah lihat adalah dengan memaki pesalah tersebut dikhalayak ramai.Satu lagi adalah dengan mengait-ngait kesalahannya yang lepas dikhalayak ramai juga dan senang cerita bila kena marah depan orang ramai x kan anda x rasa malu…tambah2 lagi kalau kena tengking…mestilah jatuh maruah anda.Tapi,saya pernah kena lagi hebat dari setakat tengking2 nie…siap kait mak bapak lagi..pas2 sekali dengan nama2 cikgu naik dikhalayak ramai…memang geram sgt waktu tue…penegur itu x tahu betapa saya rse nak pelempang jer muka dia waktu itu tapi memandangkan saya nie penyabar juga orangnya,saya tahan jer tangan saya dari menghinggapi muka orang tue…kesalahan x seberapa tapi tegurnya melebih2….Yup,sebelum menegur tue,saya nasihatkan supaya para pembaca sekalian berfikir dahulu sebelum menegur…Islam kan ada ajar cara menegur yang baik,jadi pergunakanlah …sebelum berundur,saya hendak la juga berkongsi dengan anda antar cara2 menegur yang baik supaya berkuranglah perasaan benci dihati org yang anda tegur tue

1.tak boleh membesarkan masalah yang kecil
2. Teguran kita mestilah berlapik kalau boleh
3. JANGAN SEKALI2 MENEGUR ATAU MENGUNGKITKAN KESALAHAN DIDEPAN ORANG LAIN
4. Tegurlah pada waktu dan masa yang sesuai bukannya DIKHALAYAK RAMAI
5. JANGANLAH bersikap SOMBONG dan MENINGGGI DIRI.
6. Paling pentingnya ialah, sekali lagi, TEGUR LAH DENGAN PENUH KASIH SAYANG

Posted on Januari 23, 2010, in Pendidik @ Pendidikan, Renungan. Bookmark the permalink. 8 Komen.

  1. kadang2 orang xsedar die dah memalukan org lain di khlayak org ramai..kita ni especially bakal guru kalau blh jgn la wat air muka org tu jatuh sampai ke tanah..lg 1 aku ckp xske kalau org marahkan org lain tp kita yg dgr k’mrhn orag 2..contoh yang senang kawan 2 asyik xdtg kelas, kita yg selalu dtg kelas ni plk yg xpsl2 kena dgr leteran dr cikgu..kalau mcm 2 ape motif marah 2..igt kawan2 blh nasihatkan budak yg xdtg 2 srh dtg ke..kalau die dah xde usaha nak dtg sendiri marah sape2 pun xgne.. ^_^

  2. rean xpandai nak tegur kwn2 yg wat salah..walaupun kesalahan org tu terang n jelas..mcm mn la nak dpt kekuatan utk tegur org ye🙂

  3. avatarang:sgt stuju,org len wat salah tp kita yg kena leter….hurm,kita sbgai guru mmg wajib blaja cara menegur dgn berhemah sbb dri kita lah terbentuknya peribadi anak murid….kalau cikgu marah murid men tengking2,satu hari ty mesti diorang ikot kita

    kak rean:saya pon mempunyai masalah mcm kak…

  4. sy ni kalau da tegur owg,mst owg tue sakit aty ngn teguran sy.adakah cara teguran sy tue slh??or sy ni jnis tak ske ckp byk la kalau owg wt slh.tp ble da tegur memang berbisa la.

  5. Kalau zahra dah jadi cikgu, mayb cara ni tak praktikal bagi sesetengah budak.. serius..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: