saya tamau dah naik lif…ada #$%^&&* disitu

cuba tgk imej diatas…itu apa ? itu lif…itu apa ? itu lif ..itu apa ? lif ler…x kan burung murai kot….hurm…bg anda,menaiki lif merupakan satu perkara yang sgt mudah untuk dilakukan.Yer la…anda hanya perlu tekan butang yg ada dan lps tue naik…pintu lif tertutup,kemudian pintu lif terbuka dan anda sampai kedestinasi yang hendak dituju. Tapi sedarkah anda,sepanjang anda menaiki lif itu,orang disebelah anda berada dalam satu suasana yang paling dibencinya?sedarkah anda bahawa menaiki lif merupakan satu perkara yang menakutkan baginya?sedarkah anda ? sedarkah anda ? mesti anda x sedar sbb mereka pandai menyembunyikan ketakutan itu,tp dihati mereka siapa yg tahu…kalau anda sedar,anda mesti akan terdetik untuk berkata”dah tau takut lif,buat apa nak naik”.Anda perlu faham bahawa ada sesetengah situasi yg memaksa seseorang yg fobia akan lif untuk menaikinya.

Ish,mukadimah panjang sangat la pulak sbenarnya saya nak berkongsi pengetahuan yang saya baca dari sebuah blog mengenai fobia.hurm,fobia.  Apa yang anda faham tentang fobia?Adakah bila anda temui sesuatu perkara yang menakutkan,lepas tue menjerit sekuat-kuatnya dikataakan fobia ? haha…itu bukan fobia,tapi sawan(hehe just joking). jika  fobia,anda x semestinya menjerit-jerit untuk menghilangkan rasa takut…ish ,mcm mana nak terangkan nie…hurm..baca jer laa kat bawah nie

Fobia boleh dibahagikan kepada 2 iaitu:

1)Fobia spesifik( specific phobia)

2) Fobia sosial (social phobia)

Fobia adalah sejenis penyakit mental. Seseorang dikatakan mengidap fobia spesifik apabila individu itu

1) mempunyai perasaan teramat takut (sehingga boleh mendapat serangan panik) yang berterusan. Bagi kanak-kanak mereka mungkin menangis, tantrum dan tidak mahu lepas dari ibu)

2) perasaan takut ini berlaku apabila individu itu terdedah kepada sesuatu benda tertentu sahaja seperti ular, kucing, darah, tempat tinggi, menaiki kapal terbang dan macam-macam lagi

3) individu itu sedar ketakutannya adalah keterlaluan berbanding orang lain

4) individu sedaya upaya cuba mengelak daripada berhadapan atau menyaksikan benda yang menakutkan itu dan jika tidak ketakutannya akan berterusan

Fobia sosial pula adalah apabila benda yang ditakutkan oleh individu itu adalah takut berhadapan dengan orang ramai terutamanya apabila dikehendaki berucap di khalayak ramai. Mereka takut orang ramai akan mengkritik dan memberi tanggapan negatif kepada diri mereka.

Adakah fobia suatu penyakit?

Ya, fobia adalah suatu penyakit mental. Individu yang mempunyai fobia :contohnya fobia kepada jarum suntikan atau darah akan mengelak daripada prosedur tersebut. Rawatan yang lengkap untuk dirinya tidak dapat diberi. Bagi individu seperti pengarah syarikat contohnya, beliau akan mengelak untuk bermesyuarat dengan pelanggannya jika ia dilakukan di bangunan tinggi seperti KLCC dan ini mengurangkan produktiviti syarikat. Pelajar universiti contohnya, jika mengidap fobia sosial tidak dapat menjalankan presentasi dengan baik berbanding rakan yang lain.

Berapa kerapkah fobia berlaku?

Spesifik fobia lebih kerap berlaku berbanding fobia sosial. Ia 2X lebih kerap berlaku pada wanita.

Perlukah ia di rawat?

Fobia perlu dirawat jika ia telah mengganggu kesihatan, tugas atau fungsi normal individu dan menghalangnya dari maju ke hadapan seperti orang lain.

Di antara rawatan untuk fobia:

Psikoterapi:

A. Rawatan paling utama adalah ” alah bisa tegal biasa”. Psikoterapi : Cognitive Behavioural Therapy (CBT) mengamalkan prinsip ini.

1)Sebelum pesakit didedahkan kepada benda yang ditakuti, Pesakit akan diajar cara menangani serangan panik seperti relaksasi pernafasan dan relaksasi otot secara progresif. Pesakit juga akan diterangkan dengan lanjut tentang terapi ini

2) Pesakit akan didedahkan dengan benda yang ditakuti secara beransur-ansur mengikut hiraki dan dilakukan secara sistematik( systematic desensitization) . Ini bertujuan mengurangkan ketakutan secara perlahan.

Pesakit yang mampu menahan ketakutan boleh juga didedah kepada benda yang ditakuti secara terus ( flooding) tetapi terapis perlu berhati-hati kerana pesakit mungkin mendapat serangan panik yang teruk.

Ubat-ubatan

Psikoterapi adalah pilihan utama, namun terdapat ubat-ubatan seperti anti anxiety ( alprazolam , lorazepam) yang dapat mengurangkan fobia. Tetapi ia perlu diingat ubat ini hanya diberi kepada yang sangat memerlukan dan ia boleh menyebabkan ketagihan.

Pemakanan

.Elakkan minuman menyebabkan gemuruh seperti kafein, kopi, coke dll.

oleh itu,sesiapa yang mempunyai fobia,ia boleh diatasi….sejujurnya,saya pon tgh mengatasi fobia semasa menaiki lif.Saya nak bg nasihat pon saya x layak sbb fobia saya masih belum diatasi,tp berdasarkan apa yang saya baca,kita perlu kuatkan semngat,azam dan tekad untuk mengatasi fobia kerana kadang2 fobia nie menyusahkan diriyeah..sama-samalah kita berusaha untuk mengatasi fobia.Go go chaiyok

Posted on Februari 16, 2010, in Pelbagai. Bookmark the permalink. 10 Komen.

  1. dulu rean takut sgt tido waktu kete ngah bergerak sbb masa kecik rean penah alami kemalangan kete n masa kemalangan tu rean ngah tido..tu dikira phobia kan dik?..hehe…tp skang alhamdulillah da bleh terlelap dlm kete…🙂

  2. fobia aku nak baca…tp Alhamdulillah setakat ni takde lg simptom2… Salam kembali!

  3. hehehe…adik phobia naik lif ye..cbe atasi ye dik..cbe beranikan diri..klu takut lg try naik lif sikit2 dulu ye =)

  4. hahaha…lbh kurg cam 2 la…driver2 nye sume xlebih 110..mmg berkhemah sungguh la🙂

  1. Pingback: Patuhi Syarat-syarat Yang Ditetapkan, Jika TIDAK… « BS: Bilik Sebelah

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: