Category Archives: Pendidik @ Pendidikan

Informasi berhubung isu – isu pendidik dan pendidikan di sekolah, dan Institut Pengajian Tinggi termasuklah berhubung Guru Pelatih dan Institut – Institut Perguruan seluruh Malaysia.

Teras Vs Elektif

Salam Sejahtera Kepada Semua.

Kali ni aku nak cerita sedikit berkaitan dunia pendidikan. Dunia yang tidak pernah lekang daripada kehidupan kita. Bila-bila sahaja pun kita boleh dididik, mendidik dan terdidik. Didikan secara formal, separa formal atau tak formal. Semua terletak pada tangan anda.

Namun hari ni aku nak berkongsi berkaitan pendidikan formal di sekolah. Lebih fokus kepada pendidikan formal sekolah kebangsaan. Matapelajaran teras (MT) dan matapelajaran elektif (ME). Ada ke matapelajaran-matapelajaran tersebut diajar di sekolah kebangsaan? Matapelajaran teras dan matapelajaran elektif bukanlah jenis matapelajaran seperti Bahasa Melayu, tetapi ianya adalah kategori matapelajaran. Di bawah MT terdapat Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains manakala ME pula selain daripada empat matapelajaran tadi seperti Pendidikan Seni Visual, Pendidikan Jasmani Kesihatan, Pendidikan Islam dll. Ni cuma mukaddimah untuk pegetahuan umum.

Read the rest of this entry

Advertisements

Oh si tua,dimana anakmu?

Oh Anak…Kalaulah Kau tahu…bahawa kau kan tua jua akhirnya jika kau panjang umur..

Sejak akhir-akhir ini, bukan setakat anak kecil dibuang di merata-rata tempat. Malahan anak pun tergamak membuang ayah dan ibu mereka di tepi-tepi jalan. Yang memualkan pelakunya adalah mereka yang beragama Islam.

x percaya? mari sama-sama baca keratan akhbar dibawah

KANGAR: Seorang bapa yang baru selesai menjalani pembedahan jantung terkejut apabila dengan tidak semena-mena dibuang anak sendiri yang sengaja meninggalkannya bersama bungkusan pakaian di tepi jalan raya berhadapan Sekolah Kebangsaan (SK) Datuk Wan Ahmad, di sini.

Kejadian memilukan itu berlaku petang 7 Januari lalu sejurus Abdul Rahman Talib, 57, yang baru dibenarkan keluar dari Hospital Pulau Pinang (HPP) selepas menjalani pembedahan jantung, menjejakkan kaki di rumah anak lelakinya di sebuah taman perumahan dekat sini.

Anak lelakinya yang berusia 30 tahun bertindak demikian selepas mendapat tekanan daripada isterinya yang enggan menerima semula kehadiran bapa mentuanya dengan memberi pelbagai alasan tidak munasabah.

“Saya hanya minta dia hantar ke pekan Kangar walaupun menyedari tiada arah dituju sebelum dia meninggalkan saya di tepi jalan raya berhampiran sekolah itu,” kata Abdul Rahman ketika ditemui di sini, semalam.

Menurutnya, ketika itu, dia hilang arah dan merayau-rayau di sekitar kawasan sekolah sebelum mengambil keputusan tidur di pondok bas berhampiran pada malam berkenaan.

Abdul Rahman berkata, keesokannya, anaknya datang menemuinya yang disangka menyangka mahu menjemputnya semula selepas menyesal dengan perbuatan berkenaan.

Bagaimanapun, katanya, andaian itu meleset sama sekali kerana anaknya cuma datang untuk menghantar basikal miliknya bagi memudahkannya bergerak.

“Menitis air mata saya ketika melangkah kaki keluar dari kenderaan milik anak saya kerana tak menjangka dia tergamak melakukan perbuatan ini selepas saya memelihara dan menjaganya bagaikan menatang minyak yang penuh,” katanya.

Menurutnya, pada hari kedua selepas dibuang anaknya, dia bernasib baik apabila bertemu seorang kenalan di belakang sekolah terbabit yang bermurah hati mempelawa bermalam di rumahnya.

Katanya, sejak tiga malam lalu, dia bertuah dapat menumpang berteduh di rumah berkenaan, tetapi tidak tahu berapa lama kenalannya itu mampu menumpangkan di rumahnya.

Mengulas kejadian itu, Abdul Rahman, bekas nelayan dari Kampung Belat Batu, Kuala Perlis berkata, dia sebelum ini menetap seorang diri di Pulau Langkawi selepas berpisah dengan bekas isterinya, Halijah Othman, iaitu ibu kepada anak lelakinya itu.

“Saya bekerja sebagai pembantu kedai makan di pekan Pokok Asam, Langkawi selama lima tahun, tapi anak saya ini minta saya pulang ke rumah menetap dan bekerja bersamanya.

“Lagipun, rumah berkenaan dibeli menerusi duit pampasan rumah yang dibina hasil titik peluh saya sendiri ketika menjadi nelayan satu ketika dulu. Rumah lama kami diambil kerajaan bagi pembinaan landasan kereta api,” katanya.

Abdul Rahman berkata, sebelum ini dia menerima bantuan bulanan RM300 daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Langkawi, tetapi bantuan terbabit dihentikan selepas dia mengambil keputusan pulang dan menetap bersama anaknya sejak sebulan lalu.

Katanya, selepas menetap di situ, anak dan menantunya mula menunjukkan sikap dingin, malah dia terpaksa pergi seorang diri ke HPP untuk menjalani pembedahan jantung selepas pengsan di stesen bas di sini.

“Ketika bertarung dengan maut di HPP selama empat hari, anak dan menantu langsung tak menjenguk dan saya beranggapan mereka mungkin sibuk dengan perniagaan makanan yang diusahakan sejak beberapa tahun lalu.

“Saya terkejut dan hampir tak percaya apabila anak saya itu minta saya keluar apabila pulang ke rumahnya,” katanya.

Abdul Rahman mempunyai seorang lagi anak perempuan yang sudah berkahwin dan kini menetap di Langkawi.

Difahamkan, kakitangan JKM Perlis datang mengambil warga emas itu di pondok bas berkenaan kira-kira jam 7 malam tadi dan dibawa Rumah Kebajikan Batu Bertangkup di Beseri dekat sini.

Kurang ajar! Biadap! Tak kenang budi! Hanya perkataan seperti itu yang layak digelar kepada si anak. Anak yang dibesarkan dengan susah payah selama ini memberi balasan seumpama ini kepada ayahnya. Mana pergi tanggungjawab dan amanah yang terpikul? Sadis sekali saya membacanya.

Semalam, semasa sedang bersembang dengan bapa, tiba-tiba bapa saya menceritakan tentang kisah seorang ayah yang dihantar ke rumah orang tua oleh anaknya. Sedih sekali. Tergamak anaknya berbuat begitu.

Ayah yang terlantar uzur tidak bermaya , yang mengharapkan perhatian anaknya tatkala diri ini sudah menuju ke penghabisan usia. Oh anak, tergamaknya dikau membiarkan dia sendirian

Ini belum dicampur lagi dengan kebanjiran  si tua ditepi-tepi jalan untuk meminta sedekah. Tatkala saya lalu-lalang disebelah mereka, saya terfikir dimanakah anak mereka? Anak jenis apakah ini yang sanggup membiarkan ibu-bapa sendiri meminta sedekah ditepi jalan? Mana dia perut-perut yang disajikan makanan dari titik peluh seorang ayah dan ibu? Tergamak mereka.

Disini juga saya ingin selitkan kisah seorang anak yang mulia. Marilah sama-sama mengambil iktibar dari kisah ini

Suatu hari, Nabi Musa bertanya kepada Allah. “Ya Allah, siapakah orang di syurga nanti yang akan berjiran dengan aku?”

Allah pun menjawab dengan menyebut nama orang itu, kampung dan tempat tinggalnya.

Selepas mendapat jawapan, Nabi Musa turun dari Bukit Tursina dan terus berjalan menuju ke tempat yang diberitahu. Beberapa hari kemudian, akhirnya Baginda sampai ke tempat berkenaan.

Dengan pertolongan beberapa penduduk di situ, Baginda berjaya bertemu dengan orang berkenaan. Selepas memberi salam, Nabi Musa dipersilakan masuk dan duduk di ruang tamu.

Tuan rumah itu tidak melayan Nabi Musa. Dia terus masuk ke dalam bilik dan melakukan sesuatu di dalam. Sebentar kemudian, dia keluar sambil membawa seekor khinzir betina yang besar.

Khinzir itu didukung dengan cermat, dibersihkan, dimandikan dan dikeringkan serta dipeluk cium sebelum dihantar semula ke dalam bilik. Nabi Musa terkejut melihatnya. “Apa hal ini?” katanya di dalam hati dengan hairan.

Tidak lama kemudian, dia keluar sekali lagi sambil membawa pula seekor khinzir jantan yang lebih besar dan diperlakukan sebagaimana tadi.

Selepas kerjanya, barulah dia melayan Nabi Musa. “Wahai saudara, apa agama kamu?”

“Aku agama Tauhid,” jawab pemuda itu iaitu agama Islam. “Habis mengapa kamu memelihara khinzir? Kita tidak boleh berbuat begitu,” kata Nabi Musa.

Pemuda itu berkata, “Wahai tuan hamba, sebenarnya kedua-dua khinzir itu adalah ibu bapa kandungku. Mereka melakukan dosa yang besar dan Allah menukar rupa mereka menjadi khinzir yang hodoh.

“Soal dosa mereka dengan Allah itu soal lain. Itu urusannya dengan Allah. Aku sebagai anaknya tetap melaksanakan kewajipan aku sebagai anak.

“Hari-hari aku berbakti kepada kedua ibu bapaku seperti mana yang tuan hamba lihat tadi. Walaupun rupa mereka sudah berubah, aku tetap melaksanakan tugas aku.

“Setiap hari aku berdoa kepada Allah supaya mereka diampunkan. Aku bermohon supaya Allah menukarkan wajah mereka menjadi manusia yang sebenar tetapi Allah masih belum memakbulkannya lagi,” kata pemuda itu.

Maka ketika itu juga, Allah menurunkan wahyu kepada Nabi Musa. “Wahai Musa, inilah orang yang akan berjiran dengan kamu di syurga nanti, hasil baktinya yang sangat tinggi kepada kedua ibu bapanya.

“Ibu dan ayahnya sudah buruk dengan rupa khinzir tetapi dia masih berbakti juga. Oleh itu, Kami naikkan makam dia sebagai anak salih di sisi Kami,”.

Allah juga berfirman yang bermaksud: “Oleh kerana dia berada di makam anak yang salih di sisi Kami, maka Kami angkat doanya. Tempat kedua ibu bapanya yang kami sediakan di neraka Kami pindahkan ke dalam syurga.””

Renungilah kisah diatas. Seperti mana yang kita sedia tahu, khinzir merupakan haiwan yang haram. Jika kita renungi kisah diatas, walaupun ibu dan ayah pemuda tersebut telah bertukar menjadi khinzir, tetapi kasih sayang pemuda tersebut terhadap ibu dan ayahnya tidak dipisahkan melalui sifat fizikal ayah dan ibunya. Pemuda itu sedar bahawa walaupun ibu dan ayahnya seekor khinzir, tanggungjawab untuk membahagiakan mereka masih tidak terlepas dari bahunya. Contohilah pemuda diatas.

Wahai pembaca sekalian. Jika anda salah seorang anak yang membuang ibu dan ayah anda, bertaubatlah. Sesungguhnya pintu taubat masih terbuka bagi anda. Jagalah ibu dan ayah anda sebaiknya. Walaupun ibu dan ayah anda pernah melakukan kesilapan, maafkanlah dan terimalah mereka . Mahukah anda jika anak-anak anda melakukan perkara sedemikian kepada anda? Insaflah dan sayangilah ibu bapa anda selama mereka masih ada. Jika sudah terlambat,titipkanlah doa untuk mereka kerana sesungguhnya doa seorang anak yang soleh merupakan salah satu bekalan bagi mereka ketika berada dialam sana. Akhir kata dari saya, sayangilah ibu dan ayah selagi mereka masih ada dan titipkanlah doa hingga keakhir hayat anda untuk mereka.

Allah telah berfirman: “Dan Kami perintahkan (campakkan ke dalam hati) manusia (agar berbuat baik) kepada dua orang ibu bapanya;ibunya telah mengandungkannya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukannya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua orang ibu bapamu, hanya kepada Akulah kembalimu”.

zahra si bunga

luahkan ‘ayat-ayat cinta’ anda dengan berhemah

semua orang pasti pernah kena tegur…tipulah kalau anda mengatakan bahawa anda x pernah kena tegur….marah,nasihat dan sebagainya merupakan salah satu cara normal untuk menegur tapi kali ini,saya ingin bercerita dengan salah satu cara menegur orang yang saya anggap tidak bermoral sama sekali iaitu menegur kesalahan dengan cara memalukan orang yang kena tegur atau dalam erti kata lain,menjatuhkan maruah orang yang ditegur…

setiap insan yang hidup dimuka bumi ini pernah melakukan kesalahan dan kesalahan itu kadangkala menjadi satu pengajaran untuk mereka tidak melakukannya lagi…ya betul memang menjadi satu tanggungjawab untuk setiap manusia saling tegur-menegur…tp masalahnya,pernahkah mereka berfikir bahawa cara mereka mengur kesalahan itu merupakan satu perkara yang salah?dan adakah mereka berfikir perbuatan mereka itu itu dalam pada masa yang sama menjatuhkan air muka orang tersebut dan akhirnya mewujudkan perasaan dendam dihati orang yang kena tegur?Fikir-fikirkanlah sebelum menegur.

Menegur kan ada banyak caranya.Jikalau anda seorang pemikir yang baik,mesti anda akan elakkan menegur seseorang dengan cara menjatuhkan maruah mereka.Anda mesti akan memikirkan pro dan kons sebelum anda meluahkan ‘ayat-ayat cinta’ dari anda supaya orang itu boleh berubah dan hasilnya nanti,Insyaallah orang itu akan berubah dan pada masa yang sama tidak akan berdendam dengan anda.

Selalunya,menegur dengan cara menjatuhkan maruah seseorang ini berlaku dikhalayak ramai.Antara cara menegur jenis ini yang saya pernah lihat adalah dengan memaki pesalah tersebut dikhalayak ramai.Satu lagi adalah dengan mengait-ngait kesalahannya yang lepas dikhalayak ramai juga dan senang cerita bila kena marah depan orang ramai x kan anda x rasa malu…tambah2 lagi kalau kena tengking…mestilah jatuh maruah anda.Tapi,saya pernah kena lagi hebat dari setakat tengking2 nie…siap kait mak bapak lagi..pas2 sekali dengan nama2 cikgu naik dikhalayak ramai…memang geram sgt waktu tue…penegur itu x tahu betapa saya rse nak pelempang jer muka dia waktu itu tapi memandangkan saya nie penyabar juga orangnya,saya tahan jer tangan saya dari menghinggapi muka orang tue…kesalahan x seberapa tapi tegurnya melebih2….Yup,sebelum menegur tue,saya nasihatkan supaya para pembaca sekalian berfikir dahulu sebelum menegur…Islam kan ada ajar cara menegur yang baik,jadi pergunakanlah …sebelum berundur,saya hendak la juga berkongsi dengan anda antar cara2 menegur yang baik supaya berkuranglah perasaan benci dihati org yang anda tegur tue

1.tak boleh membesarkan masalah yang kecil
2. Teguran kita mestilah berlapik kalau boleh
3. JANGAN SEKALI2 MENEGUR ATAU MENGUNGKITKAN KESALAHAN DIDEPAN ORANG LAIN
4. Tegurlah pada waktu dan masa yang sesuai bukannya DIKHALAYAK RAMAI
5. JANGANLAH bersikap SOMBONG dan MENINGGGI DIRI.
6. Paling pentingnya ialah, sekali lagi, TEGUR LAH DENGAN PENUH KASIH SAYANG

Guru Perang!

—————————-

Mengajar itu bagai berperang..

Guru adalah panglima..

Murid2 adalah pengikutnya..

Read the rest of this entry

Untung & Rugi

Cerita ini adalah benar dari mulut pensyarah aku sendiri namun telah diubahsuai sedikit untuk menutup beberapa perkara penting. Kepada yang terasa, aku menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf ^_^

Read the rest of this entry

Tahniah…Teruskan ber’guru’

Salam Sejahtera kepada semua pengunjung bilikseblah.wp.

Pertamanya aku ingin mendoakan semuga semua pengunjung biliksebelah.wp sihat walafiat di samping orang yang tersayang. Hari ni tiada apa yang serius ingin aku tulis, isu perompak yang masuk ke dalam bilik kami pun dah reda. Entri terhangat kami pun kian sejuk dan mula disimpan dan tersimpan di dalam almari.

Hari ni tanggal 13 Julai 2009, berdaftar la freshie-freshie di kampus aku. Di kesempatan ni aku nak ucapkan tahniah kepada semua yang terpilih masuk ke IPGM umumnya dan khususnya kepada pengunjung biliksebelah.wp yang berjaya masuk IPGM antaranya Kamal, Qmall, Zahra, Ardilla dll. Aku ingin nyatakan di sini pengembaraan ke alam perguruan anda baru sahaja bermula. Panjang lagi suka duka yang bakal kamu semua tempuhi. Dalam masa seminggu ni, mereka semua masih dah tempoh orentasi atau nama lembut yang IPGM aku guna Minggu Penggurusan Pelajar Baru (MPPB). Makanya aku pasti mereka tak mungkin dapat online untuk membaca entri ini dan memberi komen ^_^.

Read the rest of this entry

Dulu jadi Murid, Sekarang jadi Cikgu!

Sekolah Kebangsaan G****k S***a..

Sekolah Kebangsaan G****k S***a..

Ehey, bertemu lagi..

Esok, sudah bermulalah cuti sekolah buat murid-murid dan jugak bakal-bakal guru seperti kami.. YEA!!

Sudah cuti, dan aku pun sudah habis praktikum fasa 1 selama dua bulan pada Rabu lepas.. AvatarAang pun dh habis exam.. Jadi, kami FREE!! Bebas dan Percuma!

Entri kali ni, aku nak share sedikit tentang kenangan dan kerja aku semasa aku berpraktikum.. Memang best.. Beruntung dapat sekolah yang happening dan enjoy.. Read the rest of this entry

Ape barang jadi Cikgu?

Selamat Hari Guru buat guru-guru diMalaysia ini..

Aku tak mahu menulis panjang, kerana aku pun sibuk.. Ingat Hari Guru ini, cikgu boleh cuti2 senang hati ke?  Cikgu kene pergi sekolah hari sabtu dan ahad tau sebab nak arrange sambutan hari guru.. ceh, nak sambut untuk diri sendiri pon kene wat sendiri.. hehe..

Ehmm.. Kepada guru-guru yang garang di sekolah tu, tengok lah video ni.. Agak2 korang dapat x hadiah tahun ni? hehe.. Read the rest of this entry

Enam Belas Mei Datang Lagi..

Salam sejahtera diucapkan kepada semua pengunjung biliksebelah.wp. Diharapkan anda semu dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya ^_^ Kalau rasa-rasa macam tak sihat, cepat-cepat la jumpa doktor atau ubati diri tu (pesanan ringkas dari kami ^_^) Aku tak tau nak mula dari mana untuk mengupas tajuk yang aku nyatakan kat atas ni, tapi aku pasti setiap orang dalam dunia ni, akan ingat kewujudannya. Bukan aku maksudkan tarikh tersebut tetapi hari yang disambut pada tarikh berkenaan di Malaysia.

guru-guru

Tengahhari tadi saat aku menunaikan solat Jumaat, khutbah yang dibacakan khatib berkisarkan tarikh ini. Apa agaknya ye? mungkin ada yang sudah boleh mengagak apa yang ingin aku tulis malam ni. Tidak lain tidak bukan, mesti la berkaitan hari guru. Ada beberapa sebaba aku ingin berkongsi tajuk ini dengan anda semua ^_^ Ikuti sebab-sebab yang aku nak utaraselatankan ^_^

Update: Tema Hari Guru 2009 – Guru Pembina Negara Bangsa

Read the rest of this entry

Kad Hari Ibu dan Hari Guru!?

Wah….. Seronok tengok blog hari ni.. Tema baru.. Jadi ada semangat baru.. Ingatkan tak nak update hari ni.. Tapi dah datang semangat, nak jugak menulis.. Ingatkan en.avatar aang dh lupekan biliksebelah ni ha.. Sekali dia tukar theme.. Huhu.. Ni salah satu theme faveret aku nih.. huhu..

Errm.. Aha, aku nak cerita skit.. Aku telah ditambah tugas lagi.. Haha.. Kali ni, aku kene reka kad untuk HARI IBU dan HARI GURU pulak.. Supaya, cikgu kaunseling boleh jual pada murid2.. huhu.. 20 sen kot satu.. black n white je.. hehe..

Aik, aku pulak kene design.. Tak pe lah, aku ambik je gambar kat internet, paste je.. haha.. Kalu kene tangkap jabatan hak cipta, naya je.. hehe.. Ah, lantak lah.. yang penting aku senang.. dah la keje bertimbun lagi ni.. Mural tak siap lagi.. Aduhai.. Kejamnya.. Read the rest of this entry