Kaktus..

Cactus Mickey

Huhuhu.. Dah lama aku berhajat nak beli kaktus ni.. Akhirnya tersampai jugak hajat dapat bela kaktus.. Mak ayah aku beli dekat Cameron Highland hari tu dgn harga RM5, tp aku tak dapat ikut, sebab ada kelas ganti.. Isk3..

Hmm, ape pun, aku happy jer..

Kaktus aku ni berbentuk macam Mickey Mouse.. Sebab pokok ku ini mcm ada dua telinga Mickey si tikus tu.. Jadi, aku bagi nama dia Mic.. Huhuhu… Macam budak2 la aku ni..

Ape pun, tujuan aku tulis post ni sbb aku nak tau tips2 nak jaga kaktus ni.. Banyak dah aku dapat dari internet.. Tapi aku kalu blh nak tau lebih banyak lagi pasal kaktus dan penjagaannya..

So, ape tips korang?

Posted on Jun 26, 2007, in Merapu Post. Bookmark the permalink. 22 Komen.

  1. hmm…
    jaga je la mcm biase…
    jgn d’manjakan sgt pkk kaktus 2…
    sbbnye kaktuskan pkk yg hidup kat gurun…
    xyah siram n biarkan je la die hidup sendiri…
    xpenah nye t’jadi pkk kaktus “hidup segan mati xmau”
    huhuhuhuhuhuhuhuhu…

  2. ok first:::::
    tanya die, hai mic what are you wish to eat today?
    second, blikan die 2 cheesedale utk skali mkan,
    pastu, bg la mnum ckit,tercekik si mic tu mkan cheese xda air,haahaha
    pastu tggu smpai die mintak cheese lagi,,,,hahahahahh

  3. Mr.Bilik Sebelah

    @zieziezirafah: ape anda ingat mic tu tikus ke ape.. tu kaktus la.. xmakan cheese.. tapi baja jenis cheese mungkin la.. ape pun, trimas atas tips anda… kuang kuang kuang..

  4. hello.cantiknya kaktus mic awak tu.jeles pla.actually saya pun peminat kaktus.setakat ni saya ada enam jenis kaktus.first time beli kaktus tu saya belum reti penjagaannya.semuanya mati.but saya ada terbaca kat it cara2 penjagaan kaktus(dah lupa websitenya..)sejak mengikut nasihat kat website tu,syukur la setakat ini kaktus saya hidup subur.cara2 penjagaan yg saya amalkan is;1:tanah yg saya gunakan menanam kaktus is tanah hitam/tanah+sabut kelapa(beli di nursery bunga).2:letakkan kaktus di tempat yg terlindung dari hujan tapi masih mendapat cahaya matahari secukupnya.3:siram kaktus seminggu sekali(kalau tanah basah),tapi kalau tanah kelihatan kering,siram lah menggunakan botol spray.(siram sampai lembab ja tau..)4:rajin2 la gemburkan tanah supaya kaktus lebih subur…sekian…itu la amalan yg saya gunakan dlm penjagaan kaktus saya.semoga dapat membantu.

    • @evy8: kalu nak besarkan kaktus tu, tukar ke bekas yang besar.. Makin besar bekas, makin cepat besar la kaktus tu..

      Kaktus mic ni, dah terlampau subur.. walaupun dh lama tak baja dan bg air.. Dh beranak2.. Kalu dikira, dh 6 cabang keatas dah..

      Last2, kaktus ni tumbang, sbb berat.. sy dh try kacukkan, tapi tak jadi.. yang anak2 kaktus tu, sy tanam, dan semua besar2..

      huhu.. best bela tumbuhan.. tenang je..

      • hi khairuddin..thanks for your information.awak tau tak baru2 ni me and my family pergi bercuti di cameron.saya apa lagi beli lah kaktus bnyk2.tak ble than la tgk kaktus yg comel2 kat sana.saya ada beli 6 pasu kecil tu rm10 ja.yg pasu sederhana besar tu saya beli 4 pasu(sptutnya 3 pasu rm10,klu 1 pasu rm4).klu ikutkan hati,belum cukup lagi,macam nak beli semua kaktus yg ada kat cameron tu.hehe.setakat ini saya ada 17 jenis kaktus.semuanya saya dah pindahkan kat pasu yg besar.yg bestnya ada beberapa jenis kaktus yg saya beli kat cameron tu dah mengeluarkan bunga.o ya,saya ada membeli ubat penggalak pertumbuhan bunga untuk kaktus tapi say tdk berapa reti la nak guna.

    • Terima kasih atas perkongsian. Saya keliru ada yg kata letak dalam dulang berisi air, ada yg kata spray. Ni untuk cactus berduri ye? Kalau yg berdaun camne ye?

  5. sya dduk kat selangor(seri kembangan).Berasal dari sabah.klu tiada aral melintang memang berangan2 nak membuka perniagaan bunga especially kaktus,orkid and periuk kera.o ya awak ada tnam periuk kera tak?sbenarnya sya dah lama berminat dgn periuk kera ni.at last dpt gak sya beli my first periuk kera semasa bercuti di cameron.but sya tak tau la mcmna penjagaannya.

    • Semalam kat majalah 3 ada pasal periuk kera.. Roomate sy ada bela satu kat rumah.. Dia kata, yang penting sentiasa bg periuk kera tu basah dan berair.. Kalu x,dia mati..

  6. sya pun ada tgk gak majalah3 tu smlm.bertambah la berkobar-kobar hati ku nak menambah koleksi periuk kera.smlm sya ada nmpk yg periuk kera tmbuh kat tanah pastu bnyk periuk tu.nmanya tak tau la pla.cute tul la..beberapa hari lalu sya ada pegi kat nursery,ada gak nmpk periuk kera yg sya sebut tu but mcm tak subur la.tak ada pla sya tnya harganya.maybe mahal kot kan…sya pnya periuk kera sehari tu ada 3 kali sembur air.ok kah tu?pastu ada sepokok tu tumbuh tunas baru.ble tak klu tunas tu dah ckup besar,sya potong dan tnm kat pasu yg berasingan?

  7. HEY HEY HEY
    CAM ANER NAK JAGE POKOK KAKTUS BUNNY???
    KAKTUS BUNNY = KAKTUS MACAM MIC GAK
    TAPI……SAYE SELALU TANAM ANAK DIE TAPI ANAK DIE MATI
    POKOK SAYE DAH BESAR
    PASTU DIE PATAH
    BANGGANG TOL

    KALU ADE TIPSSS-TIPSSS
    PLEASE E-MEIL ME AT ALMANSYA_95@LIVE.COM
    AND KALU RAJIN ADD LA SKALI

  8. salam….
    sejak semalam saya dah jadi cactus fan tau…
    semalam baru balik dr cameron hgland…
    bawa balik 14 jenis pokok cactus dgn RM20….
    tq coz terdapat tips2 yg kalian kemukakan akk saya cuba apply utk pokok2 cactus saya tue nanti…..
    erm….sekarang saya kn pk 14 nama cactus saya tue….

  9. macam mana nak jage kaktus yg tegak tinggi ja…nak kalih tempat bgi pasu bsar ka?aku da 6 kaktus bru nak try…da kembang ,da tegak,da lebarr..rebah je x da…tkt nti ye rebah plak…korang da tips papo x???tq

  10. Apa plak kaktus tk boleh kena panas sgt ? Kaktus kan berasal dr gurun yg cuacahya panas kering boleh je hidup…org yg bela ni je ngada2 g siram air seminggu skali pastu baja lg la apa la tu yg mati kaktus tu..hbs pokok kaktus yg kt gurun tu tkda sape nk siram dan bajakan dgn hujan tk tau turun brapa bulan skali boleh je hidup segar bugar…pd pendapat saya kaktus ni tk payah nk jaga sgt letak je terus kena matahari tp jgn bg kena hujan ..hbs cerita..betul tk kwn2 secara realiti kaktus ni pokok yg tahan lasak…

  11. windows 8 software

    These are truly enormous ideas in regarding blogging.

    You have touched some fastidious things here. Any way keep up wrinting.

  12. Salam kunjungan ke sini. Blogwalking katanya.
    http://nombormetafizik.blogspot.my/
    .

Tinggalkan komen